Veelgestelde vragen over online boekhouden

Algemeen

Wat voor tarieven hanteert Kontado?-

Wij hanteren tarieven die gebaseerd zijn op de prestaties van jouw onderneming. Heb je het wat minder druk? Dan zullen wij ook minder werkzaamheden voor jouw administratie hebben en is onze factuur aan het eind van de maand ook lager. Heb je een paar mooie deals gesloten wat meer werk oplevert? Dan zullen wij meer tijd kwijt zijn om facturen en bijbehorende onderdelen te verwerken in de administratie, dus zal onze factuur wat hoger uitvallen. Onder aan de streep bewegen wij elke maand weer mee met je onderneming. Hierdoor kom je nooit voor verrassingen te staan en garanderen wij tot wel 30% voordeliger te zijn dan jouw huidige boekhouder! Ins en outs weten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek!

Is het gebruik van alle FinTech tools verplicht als ik klant wil worden?+

Nee, zeker niet. Tijdens een eerste gesprek en als duidelijk wordt dat we de samenwerking aangaan, zullen we evalueren welke FinTech tools het beste bij jou en je onderneming passen. Heb je naast de administratie alleen een tool nodig die je in- en/of verkoopfacturen verwerkt, dan heb je aan bijvoorbeeld Basecone al genoeg. Wil je vanuit de cloud je facturen opstellen en herinnerd worden wanneer er herinneringen/aanmaningen uit moeten? Dan is WeFact een goede oplossing voor jou. Zo zijn er nog veel meer scenario’s waarbij onze tools jou kunnen ontzorgen, maak een afspraak om hier mee te weten over te komen.

Moet ik als klant per se de complete boekhouding overdragen?+

Nee, bij ons kun je ook delen van de administratie aan ons overdragen. Kijk bij oplossingen om te zien welke mogelijkheden wij nog meer bieden naast overname van de complete boekhouding. Interesse gewekt? Kom langs voor een vrijblijvend gesprek en we vertellen je graag meer.

Mijn organisatie zit niet bij jullie om de hoek. Hoe beïnvloedt dat jullie service?+

Dit is geen probleem. Tegenwoordig kan bijna alles online. Een videogesprek, een telefoongesprek, een mailtje en zelfs whatsapp, het zijn allemaal manieren waarop we met onze klanten communiceren en hen naar tevredenheid van dienst zijn.

En mocht er zich een situatie voordoen waarin een gesprek of contact op locatie noodzakelijk is, dan doen we dat gewoon. Wij zijn gevestigd in het midden van het land en zijn overal snel. Dus als je het prettiger vindt dat we bij je langskomen, dan rijden we naar je toe!

Voldoe ik aan al mijn verplichtingen als ik mijn boekhouding bij jullie uitbesteed?+

Ja, wanneer je jouw complete boekhouding bij ons uitbesteedt wordt er voldaan aan alle verplichtingen richting de Belastingdienst wat betreft de aangiftes. Enkel wanneer er aan andere landen binnen de Europese Unie wordt verkocht dient een aanvullende ICP-opgave te worden gedaan.

Hoe werkt de inlogomgeving?+

Per tool is een uitgebreide toelichting opgenomen onder het kopje ‘Inloggen’ boven aan de website.

Wanneer ontvang ik een factuur van Kontado? +

Onze facturen worden verstuurd nadat de diensten geleverd zijn. Vaak vindt dit maandelijks plaats in de eerste week van de nieuwe maand.

Kan ik ook een afspraak maken op locatie? +

Natuurlijk! Wij zijn een voorstander van persoonlijk contact, maar veel zaken kunnen gemakkelijk online geregeld worden. Ook videobellen is één van de mogelijkheden. Gaat je voorkeur toch uit naar een persoonlijke ontmoeting? Dat kan, dan maken we graag een afspraak! Uiteraard aan de hand van de huidige richtlijnen van het RIVM.

Hoe kan ik mijn factuur controleren?+

Onze facturen zijn uit verschillende componenten opgebouwd die eenvoudig nagerekend kunnen worden. Hierdoor weet je precies waar welke kosten vandaan komen en kom je nooit voor verrassingen te staan.

Kan ik een tijdige dienstverlening verwachten?+

Bij een tijdige aanlevering van de gegevens garanderen wij een tijdige verwerking. Het is belangrijk dat de gegevens op tijd worden aangeleverd, de btw-aangifte periode is namelijk 1 maand.

Wat is een tijdige aanlevering van mijn gegevens?+

Zorg dat je je zaken zo snel mogelijk verwerkt in de applicatie. Vóór de helft van de maand opleveren betekent een gegarandeerde tijdige afwikkeling. Wanneer de gegevens na de 15e van de aangifte maand aangeleverd worden is het afhankelijk van de drukte of wij op tijd kunnen opleveren. Uiteraard zetten wij alles op alles om de deadline te halen.

Wanneer zijn de btw-periodes?+

De standaard periodes staan hieronder vermeld per kwartaal: ​

Kwartaal 1 – 1 januari t/m 31 maart

Kwartaal 2 – 1 april t/m 30 juni

Kwartaal 3 – 1 juli t/m 30 september

Kwartaal 4 – 1 oktober t/m 31 december

​In april kan de btw van kwartaal 1 worden ingediend. In juli kwartaal 2, in oktober kwartaal 3 en in januari kwartaal 4.

Wanneer moet er aangifte inkomstenbelasting gedaan worden?+

Vanaf 1 maart is aangifte over het afgelopen jaar mogelijk. Echter kunnen wij als belastingconsulent gebruik maken van een uitstelregeling. Wij kunnen namelijk niet al onze verplichtingen in één maand afronden. Om deze reden heeft de Belastingdienst een uitstelregeling in het leven geroepen. Aangiftes kunnen met anderhalf jaar worden uitgesteld tot en met 1 mei van dat jaar.

Welke zaken dienen er aangeleverd te worden voor de aangifte inkomstenbelasting?+

De aangifte inkomstenbelasting bestaat grofweg uit drie onderdelen: Box 1 t/m 3.

Voor alle drie de onderdelen is informatie nodig voor zover dit van toepassing is. Voor de opening van de aangifte deuren verstrekken wij een opleverlijst met benodigde informatie.

Box 1 ’Belastbaar inkomen uit werk en wonen’: Jaaropgaaf van inkomen uit arbeid, WOZ-waarde eigen huis, eventueel van toepassing zijnde rentelasten op het eigen huis.

Box 2 ‘Aandelen aanmerkelijk belang’: Als je een aanmerkelijk belang hebt in vennootschappen dient hier informatie over verstrekt te worden. Dit is van toepassing bij minimaal 5% van de aandelen in een vennootschap.

Box 3 ‘bezittingen’: Standen bankrekeningen, overige bezittingen zoals beleggingen en panden.

Waarom is Kontado zo voordelig?+

Dit heeft onder andere te maken met het weglaten van overbodige onderdelen die traditionele boekhoudkantoren wel gebruiken. Omdat wij secuur en efficiënt werken met FinTech tools, zijn wij eerder klaar met de meest voorkomende werkzaamheden. Hierdoor kunnen wij werken met een vast tarief per verwerkte factuur in plaats van een uurtarief.

Hoe eenvoudig is aanlevering van mijn documenten?+

In een standaardbedrijf heb je een inkoop- en verkoopstroom. Verder zijn er nog banktransacties en/of kastransacties. Voor alle inkopen ontvang je een document (een inkoopbon of inkoopfactuur), deze documenten dien je via de mobiele app te uploaden of naar je gepersonaliseerde administratie mail te verzenden.

 

Bij het aanmelden in de Exact of Basecone app of op je computer/laptop krijg je toegang tot jouw persoonlijke omgeving. In deze omgeving kun je heel eenvoudig al deze documenten uploaden. Het is zeker aan te raden om op tijd de benodigde documenten aan te leveren, om stress in het einde van het kwartaal te voorkomen.

Wie blijft er verantwoordelijk voor een tijdige aangifte?+

Jij als klant blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen administratie. Is de aanlevering van je administratie niet tijdig? Dan kan het zijn dat wij de aangifte niet tijdig kunnen verwerken. Boetes vanuit de Belastingdienst zijn dan altijd voor rekening van de klant. Mocht je het ergens inhoudelijk niet mee eens zijn dan kunt je dit altijd melden en zullen wij dit uiteraard eerlijk beoordelen.

Tip: Aanlevering van documenten kan op elk gewenst moment. Werk dus tijdig je administratie bij. Bij voorkeur elke week of eenmaal per maand. Door deze werkzaamheden simpelweg in jouw planning te integreren voorkom je stress aan het einde van een periode.

Is een vaste prijsafspraak mogelijk?+

De strategie die wij gebruiken zorgt er juist voor dat wij meebewegen met jouw onderneming. Gaan de zaken beter? Dan hebben wij meer werk en stijgen de kosten, maar staan de zaken wat tegen? Dan hebben wij minder werk en dalen de kosten. Mocht je nou echt een vaste prijsafspraak willen, neem dan contact met ons op, dan kunnen wij kijken naar een geschikte oplossing.

Hoeveel tijd kost de samenwerking met Kontado?+

Als je jouw boekhouding onderbrengt bij Kontado maak je gebruik van de FinTech tools die na een handmatige installatie door ons, vrijwel alles automatisch voor jou uitvoeren. De tijd die je kwijt bent om ons de noodzakelijke stukken toe te sturen is uiteraard afhankelijk van de grootte van de administratie, maar ook de zorgvuldigheid hiervan. Hoe georganiseerder deze is, hoe minder tijd het in beslag neemt.

 

Uiteindelijk is het ons doel om meer tijd terug te geven aan jou als ondernemer, zodat je wekelijks hooguit één à twee uur kwijt bent aan je administratie.

Waarom zou ik voor Kontado kiezen als ik ook zelf online mijn administratie kan verwerken?+

Wij zijn ons bewust van de vele mogelijkheden om via het internet de boekhouding bij te werken. Ook zien wij in de praktijk om ons heen dat er veel mensen zijn die dit erg tijdrovend vinden. Het ligt met name aan de persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden de administratie zelfs leuk om te doen (ja, er zijn meer mensen zoals wij). Andere mensen zijn er het liefst zo weinig mogelijk tijd aan kwijt. Ons platform is dus uiterst geschikt voor mensen die niet zelf hun kostbare tijd in de boekhouding willen investeren.

Een ander argument is dat een eigen boekhouding op het internet voeren ook nog steeds geld kost. Ja, het is goedkoper, maar de tijd die je bespaart door het uit te besteden, geeft jou de ruimte en mogelijkheid om dat meermaals terug te verdienen!

Kan ik ook met mijn ondernemersvragen bij jullie terecht?+

Jazeker, graag zelfs! Mocht jouw antwoord niet tussen de veelgestelde vragen staan, dan kun je ook simpelweg mailen naar info@kontado.nl. Of maak een afspraak bij ons op kantoor, dan is de koffie van ons!

Zijn er verborgen kosten?+

Nee, er zijn geen verborgen kosten, daar houden wij niet van. Eerlijkheid en transparant zijn, daar houden wij wel van!

FinTech Tools

Met welke FinTech tools werkt Kontado?-

Kontado werkt met verschillende software. De basis is Exact Online, maar er wordt ook gebruik gemaakt van Visionplanner, WeFact en Basecone. Voor verdere informatie over al onze FinTech tools, klik hierboven op één van de tools, of op de logo’s op onze homepage!

Ik ben een digibeet. Zijn de FinTech tools van Kontado ook voor mij geschikt?+

Alle applicaties die wij gebruiken zijn zo gebruikersvriendelijk, dat elke ondernemer hier zo wegwijs in is. Wij kunnen een uitgebreide demonstratie geven hoe alles werkt en je kunt altijd bij ons terecht met vragen.

Kan ik Visionplanner ook aan mijn boekhoudpakket koppelen?+

Ja, het maakt niet uit met welke boekhoudpakket je werkt. Bij de meeste pakketten stel je bovendien in dat de cijfers periodiek automatisch worden bijgewerkt. Zelfs dagelijks als je dat wilt.

Hoe start ik met Basecone?+

Dat leggen we je graag uit natuurlijk. Neem contact met ons op! Ook op de website van Basecone tref je een stappenplan voor een optimale start.

Kan ik facturen in bulk versturen in WeFact? En hoe?+

Ja, dat kan. Als je meerdere conceptfacturen klaar hebt staan is het mogelijk deze vanuit het dashboard of het factuuroverzicht in bulk te versturen. Selecteer de facturen die je wilt versturen door een vinkje te zetten en klik op ‘Factuur versturen’.

Exact Online heeft zoveel producten. Welke past het beste bij mij?+

Als we gaan samenwerken bekijken we samen welke FinTech tools het beste bij jou en je organisatie passen. Met andere woorden, hier adviseren we je in aan de hand van jouw situatie. Zullen we een afspraak maken?